4600 Kisvárda, Árpád u. 26.
45/502-100
titkarsag@kisvardakorhaz.hu
Megközelíthetőség
Tájékoztató a visszaélés bejelentési rendszer működéséről és az eljárási szabályokról
Tájékoztató a visszaélés bejelentési rendszer működéséről és az eljárási szabályokról
Jelen visszaélés-bejelentési rendszer működéséről szóló tájékoztató a Szent Damján Görögkatolikus Kórháznak a Szervezeti integritást sértő események és korrupciós kockázatokat érintő ügyekkel kapcsolatos eljárások intézéséről, valamint a szabálytalanságok kezelésének, továbbá a belső visszaélés-bejelentési rendszer eljárásrendjéről szóló szabályzat visszaélés-bejelentésekre vonatkozó tájékoztató kivonata.
I. Visszaélés bejelentési rendszer/Bejelentő védelem
A Szent Damján Görögkatolikus Kórház belső visszaélés-bejelentési rendszert működtet a jogsértések felderítése, megelőzése és felszámolása érdekében a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény előírásai szerint, a bejelentők magas szintű védelme mellett.
A bejelentés megtétele előtt kérjük, hogy szíveskedjen elolvasni a visszaélések-bejelentésére vonatkozó tájékoztatónkat, valamint a belső visszaélés-bejelentési rendszerünk működtetésével kapcsolatos Adatkezelési tájékoztatónkat, mivel azok fontos információkat tartalmaznak az Ön jogait illetően.
Visszaélés-bejelentés megtehető elektronikus úton, vagy személyesen a Kórházban erre kijelölt vizsgálatot lefolytató személyek előtt az alábbi elérhetőségeken:
E-mail cím:
himinec.anita@kisvárdakorhaz.hu integritás tanácsadó
kerecseny.nora@kisvardakorhaz.hu adatvédelmi tisztviselő
Személyes bejelentéshez előzetes időpontfoglalás szükséges a fenti e-mail címek valamelyikén. A bejelentés megtehető a jelen tájékoztató mellékleteinek kitöltése és e-mail mellékletként történő megküldése útján is.
A vizsgálat valamennyi szakaszában szigorúan bizalmasan kezelünk minden bejelentést, a bejelentő személyazonosságát is, azonban felhívjuk szíves figyelmét, hogy kizárólag a fenti kapcsolattartási címekre érkező bejelentések esetén biztosított az adatvédelmi rendelkezések teljesülése.
Tájékoztatjuk, hogy a bejelentés kivizsgálása mellőzhető, ha a bejelentést azonosíthatatlan vagy azt nem az erre jogosult személy tette meg, továbbá, ha a bejelentés a bejelentő korábbi bejelentésével azonos tartalmú, valamint, amennyiben a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett természetes személy, illetve jogi személy (a továbbiakban együtt: bejelentésben érintett személy) jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem állna arányban.
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a belső visszaélés-bejelentési rendszer kizárólag csak egy meghatározott személyi kör számára (elsősorban foglalkoztatottak, az intézménnyel szerződéses kapcsolatban álló természetes és jogi személyek) részére teszi lehetővé a bejelentés megtételét.
Felhívjuk továbbá szíves figyelmét a rosszhiszemű bejelentés következményeire. Eszerint, ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt és
- ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére át kell adni,
- alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére át kell adni.
II. Belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozása és működtetése
1. A megtehető bejelentések köre
A belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.
Ha az intézmény a munkavállalóira a közérdeket vagy nyomós magánérdeket védő magatartási szabályokat állapít meg a Munka törvénykönyvében foglalt követelmények betartása mellett, ezek megsértése a belső visszaélés-bejelentési rendszerben szintén bejelenthető.
2. A bejelentéstételre jogosultak köre
A belső visszaélés-bejelentési rendszerben bejelentést tehet
- a foglalkoztatott (intézmény munkavállalója),
- volt foglalkoztatott, akinek a foglalkoztatónál fennálló foglalkoztatásra irányuló jogviszonya megszűnt (a megszűnéstől számított 1 éven belül),
- az intézménnyel foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött,
- az egyéni vállalkozó, az egyéni cég, ha az intézménnyel szerződéses kapcsolatban áll,
- az intézménnyel szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárást megkezdett, szerződéses kapcsolatban álló vagy szerződéses kapcsolatban állt vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, illetve megbízott felügyelete és irányítása alatt álló személy,
- az intézménynél tevékenységet végző gyakornok és önkéntes,
- az intézménynél az az egyéni vállalkozó, egyéni cég, tevékenységet végző gyakornok és önkéntes, akinek a jogviszony, vagy szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárása megkezdődött,
- az a személy (egyéni vállalkozó, egyéni cég, tevékenységet végző gyakornok, önkéntes), akinek a jogviszonya vagy szerződéses kapcsolata az intézménnyel megszűnt.
3. A bejelentés módja
A bejelentő a bejelentést írásban (e-mail útján a csatolt mellékletek megküldésével egyidejűleg) vagy szóban teheti meg. A szóbeli bejelentést személyesen lehet megtenni.
Személyesen bejelentés esetén a szóbeli bejelentés – a személyes adatok védelmére, valamint a rosszhiszeműen megtett bejelentésre vonatkozó előírások szerint megtett tájékoztatást követően – írásba foglalásra kerül és – annak ellenőrzésére, helyesbítésére vonatkozó lehetőség biztosítása mellett – aláírást követően a bejelentő számára másodpéldányban átadásra kerül. A szóbeli bejelentés írásba foglalása során teljes és pontos jegyzőkönyv készül.
A kivizsgáló személy az írásbeli bejelentés kézhezvételétől számított hét napon belül a bejelentés megtételéről visszaigazolást küld a bejelentő számára. A visszaigazolás keretében a bejelentő részére általános tájékoztatást nyújt az eljárási szabályokról, továbbá felhívja a bejelentő figyelmét – amennyiben szükséges – az általa előadottak pontosítására, információszolgáltatásra.
Az írásban megtett bejelentéshez az alábbi információk megküldése szükséges:
- természetes személy esetében: bejelentő neve, e-mail cím, telefonszám, lakcím,
- jogi személy esetén: bejelentő neve, jogi személy megnevezése, adószáma, képviselője, székhelye, kapcsolattartás céljából a bejelentő elérhetősége (telefonszám és e-mail cím),
- a bejelentő kapcsolata az intézménnyel,
- a jogsértés leírása,
- érintett terület/személy megjelölése.
A bejelentéshez csatolhatók azok a bizonyítékok is, amelyre a bejelentő hivatkozni kíván az eljárás során.
III. A bejelentések elintézése/eljárási szabályok
Az intézmény a bejelentésben foglaltakat a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül, de legfeljebb a bejelentés beérkezésétől számított harminc napon belül kivizsgálja. A határidőt különösen indokolt esetben, a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett meg lehet hosszabbítani. A bejelentő ebben az esetben a kivizsgálás várható időpontjáról és a kivizsgálás meghosszabbítása indokairól tájékoztatásra kerül. A bejelentés kivizsgálásának és a bejelentő tájékoztatásának határideje a meghosszabbítás esetén sem haladhatja meg a három hónapot.
A bejelentés kivizsgálása során a kivizsgálást végző személy kapcsolatot tart a bejelentővel, ennek keretében a bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel a bejelentőt.
A bejelentés kivizsgálása mellőzhető, ha
- a bejelentést azonosíthatatlan bejelentő tette meg,
- a bejelentést nem az erre jogosult személy tette meg,
- a bejelentés ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a korábbi bejelentéssel azonos tartalmú bejelentés, illetve
- a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett természetes személy, illetve jogi személy (a továbbiakban együtt: bejelentésben érintett személy) jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem állna arányban.
A bejelentés kivizsgálása során értékelni kell a bejelentésben foglalt körülmények helytállóságát, és meg kell hozni azokat az intézkedéseket, amelyek alkalmasak a visszaélések orvoslására.
Ha a bejelentés alapján büntetőeljárás kezdeményezése indokolt, akkor intézkedni kell a feljelentés megtételéről.
A kivizsgálást végző személy a bejelentés kivizsgálásáról vagy annak mellőzéséről és a mellőzés indokáról, a bejelentés kivizsgálásának az eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésekről a bejelentőt írásban tájékoztatja.
A bejelentésben érintett személyt, illetve azt, aki a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkezik a vizsgálat megkezdésekor részletesen tájékoztatni kell a bejelentésről, a személyes adatai védelmével kapcsolatban őt megillető jogairól, valamint az adatai kezelésére vonatkozó szabályokról.
A bejelentésben érintett személy a bejelentéssel kapcsolatos álláspontját jogi képviselője útján is kifejtheti, és azt bizonyítékokkal alátámaszthatja. A bejelentésben érintett személy tájékoztatására kivételesen később is sor kerülhet, ha az azonnali tájékoztatás meghiúsítaná a bejelentés kivizsgálását.
Ha a bejelentés természetes személyre vonatkozik, az e természetes személyt megillető, a személyes adatok védelmére vonatkozó előírások szerinti, a tájékoztatáshoz és hozzáféréshez való joga gyakorlása során a bejelentő személyes adatai nem tehetők megismerhetővé a tájékoztatást kérő személy számára.
IV. A bejelentő személy védelmére vonatkozó rendelkezések
1. Védelemre jogosultak köre
A védelem akkor illeti meg a bejelentőt, ha:
- a bejelentő a bejelentését a jelen tájékoztatóban foglalt visszaélés-bejelentési rendszernek megfelelően és a törvényben meghatározott szabályok szerint tette meg,
- a bejelentő a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információt a munkavégzéssel kapcsolatos tevékenységével összefüggésben – ideértve ha a munkaviszony megkezdésére irányuló eljárás megkezdődött – szerezte, és
- a bejelentő alapos okkal vélelmezte, hogy a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ a bejelentés időpontjában valós volt.
Nem illeti meg a bejelentőt a védelem, ha
- ha a bejelentésével a minősített adatok védelmére vonatkozó szabályokat megszegi,
- a bejelentés megtétele során törvényben meghatározott orvosi titokra, ügyvédi titokra vonatkozó titoktartási kötelezettségének nem tesz eleget,
- a bejelentés megtétele során az egyházi személy és a vallási egyesület vallásos szertartást hivatásszerűen végző tagjaként a hivatásánál fogva rá irányadó titoktartási kötelezettségének nem tesz eleget,
- a bejelentés megtétele során a bírói ítélkezéssel kapcsolatban a törvény által védett titok védelmére vonatkozó szabályokat megszegi,
- bejelentésével a büntetőeljárási szabályok szerinti adatkezelési szabályokat megszegi.
Amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik, az intézmény saját belső visszaélés-bejelentési eljárásában biztosítja valamennyi bejelentő számára az egyenlő elbánás elve alapján az azonos védelem szintjét.
A Panasztörvény csak bizonyos típusú bejelentések esetére biztosítja a bejelentők védelmére vonatkozó rendelkezéseket.
A bejelentő védelmére vonatkozó rendelkezések irányadók a bejelentésre jogosultakon kívül arra a bejelentőre is, aki személyazonosságának felfedése nélkül – így különösen neve, azonosításához szükséges személyes adatai megadása nélkül – tesz jogszerű bejelentést és későbbi azonosítását követően vele szemben a hátrányos intézkedést tesznek meg.
A bejelentőre vonatkozó védelemben részesül, aki
- a jogszerű bejelentést tevő bejelentő részére segítséget nyújt a bejelentés megtétele során,
- a jogszerű bejelentést tevő bejelentővel kapcsolatban álló olyan személy – így különösen a bejelentő közeli hozzátartozója –, akit hátrányos intézkedés érhet.
2. A visszaélés bejelentőket az alábbi bejelentővédelmi intézkedések védik:
Megtorlás tilalma
Minden a bejelentő számára hátrányos intézkedés,
- amelyre a bejelentés jogszerű megtétele miatt kerül sor és
- amelyet az arra jogosult által bejelentett jogviszonyával, vagy azzal kapcsolatos összefüggésben valósítanak meg, jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne.
Hátrányos intézkedésnek minősül a bejelentő számára hátrányos cselekmény vagy mulasztás,
különösen
- a felfüggesztés, a csoportos létszámcsökkentés, a felmondás, vagy ezekkel egyenértékű intézkedések,
- a lefokozás, előléptetés megtagadása,
- munkaköri feladatok átruházása, a munkavégzés helyének megváltoztatása, a bércsökkentés, a munkaidő megváltoztatása, a munkaidő megváltoztatása,
- a képzés megtagadása,
- a negatív teljesítményértékelés, vagy munkareferencia,
- a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyára vonatkozó törvény szerinti bármely hátrányos jogkövetkezmény – így különösen fegyelmi intézkedés, megrovás, pénzügyi szankció – alkalmazása,
- a kényszerítés a megfélemlítés, a zaklatás vagy a kiközösítés,
- a hátrányos megkülönböztetés, hátrányos vagy tisztességtelen bánásmód,
- a határozott idejű foglalkoztatásra irányuló jogviszony határozatlan idejűvé átalakításának elmulasztása, ha a foglalkoztatott jogszerű elvárása az volt, hogy foglalkoztatásra irányuló jogviszonyát határozatlan idejűvé változtatják,
- egy határozott idejű munkaszerződés megújításának elmulasztása vagy annak idő előtti megszüntetése,
- a károkozás, amely magába foglalja a személy jóhírnevének megsértését vagy a pénzügyi veszteséget, beleértve az üzleti lehetőség elvesztését és a bevételkiesést is,
- az olyan intézkedés, melynek eredményeképpen okkal következik, hogy az adott személy a jövőben foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt a foglalkoztatásra irányuló jogviszony szerinti ágazatban nem létesíthet,
- az egészségügyi vizsgálattal összefüggő vizsgálat előírása,
- az áru- vagy szolgáltatási szerződés idő előtti megszüntetése vagy felmondása, és
- az engedély visszavonása (ilyen pl.: munkarend változtatására vonatkozó engedély visszavonása, további jogviszony létesítésére vonatkozó engedély visszavonása, szabadság engedély visszavonása…stb.)
A fenti hátrányos intézkedéssel összefüggő hatósági vagy bírósági eljárás során – ha a bejelentő a bejelentés megtételének jogszerűségét bizonyítja –
- vélelmezni kell, hogy a hátrányos intézkedésre a bejelentés jogszerű megtétele miatt került sor, és
- a hátrányos intézkedést hozó személyt terheli annak bizonyítása, hogy a hátrányos intézkedés megtételére alapos indokkal és nem a bejelentés jogszerű megtétele miatt került sor.
Minden, a bejelentő tulajdonában álló jogalany vagy a bejelentővel foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban vagy más, szerződéses jogviszonyban álló jogalany sérelmére hozott hátrányos intézkedés, amelyre a bejelentés jogszerű megtétele miatt kerül sor, jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne. Ebben az esetben a hátrányos intézkedéssel összefüggő hatósági vagy bírósági eljárás során – ha a jogalany a bejelentővel fennálló kapcsolatát, valamint a bejelentő a bejelentés megtétele jogszerűségét bizonyítja – akkor az előző bekezdés rendelkezései alkalmazandók.
V. Titoktartási kötelezettség alóli mentesülés
A bejelentés jogszerű megtétele esetén a bejelentő nem tekinthető a törvény által védett titok nyilvánosságra hozatalával összefüggő korlátozást vagy más, az információfelfedésre vonatkozó jogszabályi korlátozást megszegőnek, és az ilyen bejelentés tekintetében nem terheli felelősség, ha a bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a bejelentés szükséges volt a bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.
A bejelentés jogszerű megtétele esetén a bejelentőt nem terheli felelősség a bejelentésben szereplő információk megszerzése vagy az azokhoz való hozzáférés tekintetében, kivéve, ha a bejelentő az információk megszerzésével vagy az azokhoz való hozzáféréssel bűncselekményt követett el.
A bejelentő a bejelentés jogszerű megtételéért nem vonható felelősségre, ha a bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a bejelentés szükséges volt a bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.
A bejelentő a mentesülésre valamennyi hatósági vagy bírósági eljárás során – a bejelentés megtétele jogszerűségének bizonyítása mellett – hivatkozhat.
VI. Jogi segítségnyújtást
Az állam a bejelentő részére a jogi segítségnyújtásról szóló 2003. évi LXXX. törvényben meghatározott támogatásokat biztosítja az ott meghatározott feltételek szerint a bejelentő számára (https://njt.hu/jogszabaly/2003-80-00-00, https://igazsagugyiinformaciok.kormany.hu/jogisegitsegnyujtas). Köteles tájékoztatást és tanácsadást nyújtani a bejelentők rendelkezésére álló eljárásokról és jogorvoslati lehetőségekről, a bejelentők védelmével összefüggő, a Panasztörvény szerinti szabályokról, a bejelentők Panasztörvény szerinti jogairól és kötelezettségeiről.
VII. Jogról való lemondás tilalma
Hatósági vagy bírósági eljárás során a bejelentővédelmi jogokat korlátozó vagy kizáró nyilatkozatra, szerződésre, szabályzatra jogszerűen hivatkozni nem lehet.
VIII. A jogszerű bejelentés feltételei
1. A jogszerű bejelentés együttes feltételei
A bejelentés megtétele jogszerű, ha
- a bejelentő a bejelentését az intézmény visszaélés-bejelentési rendszerén keresztül, a Panasztörvényben meghatározott szabályok szerint tette meg,
- a bejelentő a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információt a munkavégzéssel kapcsolatos tevékenységével összefüggésben – ideértve a munkajogi vagy polgári jogi jogviszony létesítésére irányuló eljárást is – szerezte, és
- a bejelentő alapos okkal vélelmezte, hogy a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ a bejelentés időpontjában valós volt.
Jogszerűen megtett bejelentésnek kell tekinteni, ha a bejelentő a bejelentését a feladat- és hatáskörrel rendelkező állami szerveknél, hivataloknál teszi meg, és az együttes feltételek teljesülnek.
2. Jogszerű nyilvánosságra hozatal
Jogszerűen megtett bejelentésnek kell tekinteni, ha a bejelentő a bejelentését nyilvánosságra hozza, és jogszerű bejelentésre előírt feltételek teljesülése mellett a következő feltételek valamelyike teljesül:
A bejelentő
- először belső visszaélés-bejelentési rendszert, ezt követően külső visszaélés-bejelentési rendszert igénybe vette, vagy
- közvetlenül külső visszaélés-bejelentési rendszert igénybe vette, és a visszaélés-bejelentési rendszer működtetője, illetve az eljárásra jogosult szerv az e törvényben meghatározott intézkedéseket határidőben nem tette meg,
- a bejelentő alapos okkal vélelmezte, hogy a bejelentéssel érintett körülmény nyilvánvaló módon veszélyezteti a közérdeket – így különösen, ha visszafordíthatatlan kár bekövetkezésének kockázata áll fenn – vagy
- a bejelentő alapos okkal vélelmezte, hogy a külső visszaélés-bejelentési rendszer igénybevétele esetén a bejelentéssel érintett körülmény sajátos jellegzetességei miatt fennáll annak a nyilvánvaló lehetősége, hogy a bejelentővel szemben hátrányos intézkedést tesznek meg, vagy a bejelentésben foglaltak érdemi elintézésére nem kerül sor.
IX. A külső visszaélés-bejelentési rendszerekre és eljárásokra vonatkozó tájékoztatás
A külső visszaélés-bejelentési rendszerbe jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni. Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerbe bejelentést bárki tehet. A bejelentő a bejelentést írásban vagy szóban teheti meg.
A külső visszaélés-bejelentési rendszerek működtetői átfogó és független, a nyilvánosság számára könnyen hozzáférhető díjmentes tájékoztatást nyújtanak a bejelentők rendelkezésére álló eljárásokról és jogorvoslati lehetőségekről, a bejelentők védelmével összefüggő, a Panasztörvény szabályairól, a bejelentők Panasztörvény szerinti jogairól és kötelezettségeiről, a bejelentésben érintett személyek jogairól.
Bejelentést az alapvető jogok biztosa által működtetett közérdekű bejelentések védett elektronikus rendszerében lehet megtenni.
A külső visszaélés bejelentési rendszerekről, az eljárási szabályokról a működtetők honlapján található további információ.
MELLÉKLETEK:
Rosszhiszeműen megtett bejelentésre vonatkozó tájékoztatás tudomásulvételéről szóló nyilatkozat
Visszaélés bejelentése a Szent Damján Görögkatolikus Kórház részére